Are you learning Dutch and looking for a native Dutch speaker to get some practice? Here, you can write something about yourself, your level of Dutch, your objectives, and your preferred means of communication (email, Skype, MSN, live, etc.).
by Femida » September 10th, 2009, 4:43 pm
Hallo. Ik heb hulp nodig met brief schrijven. Omdat ik heb een huiswerkopgave en dit is veel moegelijk for mij. Wie kan mij helpen?
WAAR BLIJFT MIJN GELD....
Op vakantie in Hongarije bent u vorig jaar bestolen van de familiesieraden waar u erg trots op was: enkele waardevolle ringen en een bijzonder mooie halsketting. Zoals altijd (nu al sinds 16 jaar!) had u een reisverzekering afgesloten bij "Veilig en Zeker" te Arnhem. Tot nu toe had u bij deze verzekering nog nooit iets geclaimd, maar nu heeft u een paar maanden geleden een brief gestuurd waarin u de situatie uitlegt en waarin u vraagt om een vergoeding.
De verzekering blijft echter weigeren zolang u geen foto 's kunt overleggen waaruit de waarde van de sieraden blijkt. Die foto's heeft u niet (en dat hebt u ook geschreven) maar u heeft wel een foto van een feestje opgestuurd waarop u de sieraden duidelijk zichtbaar draagt. U ontvangt vervolgens weer hetzelfde verzoek om de foto's.
Zo komt u dus niet verder. U besluit een stevige brief te schrijven, waarin u tussen de regels door aangeeft, dat u geen genoegen meer neemt met "Nee" (denk aan de toon van de brief: overtuigend maar niet geïrriteerd!)
Geachte heer/mevrouw,
Verwijzing naar uw claim en het uitblijven van een adequate reactie
Puntsgewijze opsomming van wat er gebeurd is vanaf de diefstal tot nu
Mededeling dat u nu een correcte reactie verwacht en de uiterste datum waarop u deze reactie verwacht!
Omdat uw instelling als zeer betrouwbaar bekend staat, verwacht ik dat u deze zaak naar volle tevredenheid zult afronden. Hoogachtend, handtekening uw naam
-

Femida
- Lid
-
- Mother tongue: Russian
- Second language: Turkish
Ik heb hulp nodig met brief schrijven!!!
Sponsor
Do not like ads? Register for free and view this forum without ads.
-
Sponsor
-
by Joke » September 10th, 2009, 6:53 pm
Femida wrote:Hallo. Ik heb hulp nodig met een brief schrijven, omdat ik heb een huiswerkopgave heb en dit is heel moeilijk voor mij. Wie kan mij helpen?
Hoi Femida, In je eerste zin heb je best goed Nederlands geschreven, dus ik denk dat je veel meer kan dan je denkt. Probeer het eerst zelf eens en post je brief hier. Dan zullen we je graag helpen door je fouten te verbeteren en je vragen te beantwoorden. Your first sentence is rather good, so I think you can do a lot more than you think! Try it yourself first and we will be happy to correct your attempt and answer your questions.
Groetjes, Joke
-

Joke
- Native speaker & global moderator
-
- Country of residence: Netherlands
- Mother tongue: Dutch (Netherlands)
- Second language: English
-
by Femida » September 11th, 2009, 9:46 pm
Hoi. Ik heb geprobeerd om een brief schrijven. Het bleek kort. Ik heb nooit een brief aan de verzekeringsmaatschappij en weet niet hoe om schadevergoeding te eisen van hen.
Geachte heer/mevrouw,
Een paar maanden geleden ik heb een brief gestuurd op uw bedrijf met het verzoek, maar kreeg geen positieve reactie van je. Dus schrijf ik weer aan jou. Ik herinner me dat vorig jaar tijdens vakantie in Hongarije was gestolen mijn familiesieraden, die ik was erg trots. Voor 16 jaar, neem ik een verzekering service voor uw bedrijf en hoopte te krijgen adequate reactie op uw verzoek. Ik heb slechts een foto waar ik aankleden een gestolen halsketting. Maar je dacht dat het was niet genoeg feit. Uw bedrijf hebben een goede reputatie. Ik hoop dat u mijn situatie zal overwegen weer en ik ontvang vergoeding.
Hoogachtend, ......................
-

Femida
- Lid
-
- Mother tongue: Russian
- Second language: Turkish
by JazzedPotato » September 11th, 2009, 11:59 pm
Hoi Femida, Helemaal geen slechte brief mijns inziens, ik denk dat je al een eind komt voor wat betreft de gestelde criteria.  Een paar kleine correcties: Femida wrote:Hoi. Ik heb geprobeerd om een brief te schrijven. Het bleek kort. Ik heb nog nooit een brief aan de verzekeringsmaatschappij geschreven en ik weet niet hoe om een schadevergoeding te eisen van hen. (of: 'en ik weet niet hoe ik bij hen een schadeclaim in kan dienen'/ 'een schade kan verhalen')
Geen zorgen, dat weten de meeste mensen niet. Daarom is het juist ook belangrijk om je voor te stellen hoe je het zou doen als je je in die situatie zou bevinden. Geachte heer/mevrouw,
Een paar maanden geleden ik heb ik een brief gestuurd op naar uw bedrijf met het verzoek (>> hier moet nog bij om wat voor verzoek het gaat!), maar kreeg geen positieve reactie van je u. Dus schrijf ik weer aan jou u. (beter: 'Dus schrijf ik u opnieuw middels deze brief')
Let op: Dit gaat om een zakelijke, beleefde brief. Hierin wordt in principe nooit 'je' gebruikt, tenzij je dat met de persoon in kwestie hebt afgesproken. Het komt in zakelijke correspondentie heel slordig over om 'je' te gebruiken, dit is erg informeel en 'joviaal'. Ik herinner me dat vorig jaar tijdens mijn vakantie in Hongarije was gestolen mijn familiesieraden gestolen zijn, die waarop ik was erg trots was . Voor Al 16 jaar lang, neem ik een verzekering service voor ben ik bij uw bedrijf verzekerd en ik hoopte te krijgen een adequate reactie te krijgen (op uw verzoek -->> dit klopt niet, wat bedoel je met 'uw verzoek'??). Ik heb slechts een foto waar op ik aankleden een gestolen halsketting draag. Maar je dacht dat het was niet genoeg feit. U meende echter dat dit niet voldoende bewijs was. Uw bedrijf hebben heeft een goede reputatie. Ik hoop dat u mijn situatie ( beter: mijn zaak, of: mijn claim) zal heroverwegen weer en dat ontvang ik alsnog van u een schadevergoeding ontvang. Hoogachtend,  ......................
Ik zou als ik jou was even de punten/ vereisten nalopen en misschien nog wat bijschaven.(make small changes if you think they are necessary to meet all the criteria in the assignment). Het woord 'verzoek' is in dit geval niet logisch in de context. Daar moet je echt nog een duidelijker invulling aan geven. Succes! Groetjes, - Jazzed -
" Roam with young Persephone.
Plucking poppies for your slumber . . .
With the morrow, there shall be
One more wraith among your number. "
-

JazzedPotato
- Moedertaalspreker (native speaker)
-
- Country of residence: Netherlands
- Mother tongue: Dutch (Netherlands)
- Second language: English
-