RSS RSS   Frequently Asked Questions FAQ   Kwebbelhoekje Chat   View the advanced search options Search   Register Register   Login Login   Exercise Exercise
  Change font size Print view It is currently May 23rd, 2013, 2:29 am    

twee korte vragen

[woordenschat]
How do you say daddy-long-legs in Dutch? How many ways are there to say "thank you" or "you're welcome"? Post everything about vocabulary here.

twee korte vragen

Postby aceman91 » May 25th, 2012, 12:25 am

Hallo iedereen

Ik heb jullie hulp weer nodig :P, Ik wilde weten wat "nou, vertel mij wat" betekent in deze zin: "Geld is niet alles, eh?" (persoon 1) - "Nou vertel mij wat" (persoon 2)

Ook wat betekent "ter" in het nederlands, ik heb laatst naar een album geluisterd die "ter beschikking van de straat" was benoemd, maar wat betekent "ter". Kun je me ook nog meer voorbeelden geven van zinnen met "ter".

Alvast bedankt voor jullie hulp :)
aceman91
Waardevol lid

Country of residence: United Kingdom
Mother tongue: English (Great Britain)

twee korte vragen

Sponsor

Do not like ads? Register for free and view this forum without ads.
Sponsor

Re: twee korte vragen

Postby andreengels » May 25th, 2012, 7:24 am

aceman91 wrote:Ik heb jullie hulp weer nodig :P, Ik wilde weten wat "nou, vertel mij wat" betekent in deze zin: "Geld is niet alles, eh?" (persoon 1) - "Nou vertel mij wat" (persoon 2)

Het betekent zoiets als "Dat wist ik al" (van oorsprong licht ironisch: "Vertel mij wat," dat wil zeggen "Je hebt me daarmee niets verteld"). Meestal zal persoon 2 hierna komen met een voorbeeld uit zijn eigen leven van "Geld is niet alles".

Ook wat betekent "ter" in het nederlands, ik heb laatst naar een album geluisterd die "ter beschikking van de straat" was benoemd, maar wat betekent "ter".

'Ter' is een samentrekking van "te der". "Der" is daarbij een naamvalsvorm van "de". De naam "ter beschikking van de straat" is een woordspeling op "ter beschikkingstelling van de staat", wat een verplichte psychiatrische behandeling als (onderdeel van een) straf is.

Kun je me ook nog meer voorbeelden geven van zinnen met "ter".

Het wordt vaak gebruikt in de betekenis: "met als doel": "ter bestrijding van de pijn", de "Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme". Meestal volgt er een dergelijk woord op -ing.

Enkele uitdrukkingen:
* ter plaatse (op de plaats - bijvoorbeeld, "Er is een brand geweest in Rotterdam, de brandweer is nu ter plaatse")
* iets ter harte nemen (een advies of dergelijke opvolgen)
* ter kennisgeving (als je iets krijgt om je te informeren, en het niet de bedoeling is dat je er op reageert)
* ter zake komen (het gaan hebben over het onderwerp waarover je het eigenlijk zou moeten gaan hebben in een gesprek of discussie)
* ter zake doen (van belang zijn)
* toentertijd (oorspronkelijk "toen ter tijd" - in die tijd, toen)
* ter elfder ure (op het laatste moment)
andreengels
Moedertaalspreker (native speaker)

Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English

Return to Vocabulary