RSS RSS   Frequently Asked Questions FAQ   Kwebbelhoekje Chat   View the advanced search options Search   Register Register   Login Login   Exercise Exercise
  Change font size Print view It is currently May 26th, 2013, 10:28 am    

Wat betekent deze uitdrukking ?

[woordenschat]
How do you say daddy-long-legs in Dutch? How many ways are there to say "thank you" or "you're welcome"? Post everything about vocabulary here.

Postby Amin » August 11th, 2009, 12:18 pm

Hoi,
Ik ben een leertekst aan het leren, maar het is echt moeilijk, sommige dingen kan ik moeilijk met google of Vandalen oplossen, daarom heb ik deze topic gestart om hulp over een of het ander te zoeken, indien mogelijk, van wie echt tijd en zin heeft, want dit is een beetje veel :)

Is dit een uitdrukking die een bepaalde betekenis heeft?
".. en staat de vrijheid van denken en expressie hoog in het vaandel".
:arrow: Hoog in het vaandel staan = heel belangrijk worden gevonden.
Dus in deze context is vrijheid van denken en meningsuiting heel belangrijk geworden?

In de jaren tot de eeuwwisseling ?

Met een banvloek uit de synagoge gestoten ?

Hetgeen hij met afgrijzen vervult ?

Als er geen God of hiernamaals bestaat, is alles geoorloofd – zo stelde Fjodor Dostojevski (1821-1881).
:arrow: geoorloofd : wat is infinitief van dit werkwoord? Of hebben wij hier het te maken met een uitdrukking als iets ... , is alles geoorloofd?

Baruch (alias Bento, alias Benedictus) de Spinoza heeft al op jeugdige leeftijd, als hij onderricht ontvangt in de Tora en de Talmoed, uitgesproken opvattingen over Bijbelinterpretatie en filosofie.

:arrow: Dat onderlijnde stukje tussen komma's heeft mij verward. Ik herlees deze zin zonder , .. , dan heb ik:
Baruch de Spinoza heeft al op jeugdige leeftijd uitgesproken opvattingen over Bijbelinterpretatie en filosofie.
:arrow: Is dat compleet of moet er nog een "gedaan" achter komen. Hij heeft uitgesproken opvattingen over .. gedaan ?
:arrow: Wat is de betekenis van die als? Nadat, wanneer, terwijl .. ?

.. wars van roem en carrièrezucht ?

Het ter discussie stellen van de traditionele opvattingen wordt niet op prijs gesteld, zeker niet als daarbij theologische kwesties in het geding zijn.

:arrow: Iets op prijs stellen betekent waarderen, en 'in het geding zijn'?
Vandale zegt het volgende:
ge·ding het; o -en 1 proces, rechtszaak: kort ~ proces, gevoerd in spoedeisende zaken 2 onderwerp vd bespreking: in het ~ zijn aan de orde

Dus :
Het ter discussie stellen van de traditionele opvattingen wordt niet op prijs gesteld, zeker niet als daarbij theologische kwesties aan de orde zijn ?
Aan de orde zijn betekent hier : aan de buurt komen, zo heb ik het begrepen, maar google helpt niet altijd, soms veroorzaakt hij meer verwarring !!
http://www.google.be/search?hl=nl&q=in+ ... eken&meta=
Wat eigenlijk moet zeggen dat er andere betekenissen bestaat, afhankelijk van de context?
Amin
Waardevol lid

Country of residence: Belgium
Mother tongue: Dutch (Flanders)

Sponsor

Do not like ads? Register for free and view this forum without ads.
Sponsor

Re: Wat betekent deze uitdrukking ?

Postby Quetzal » August 11th, 2009, 5:24 pm

Dat is een lange lijst vragen! Maar goed, ik zal mijn best doen.

- hoog in het vaandel staan: wat je zegt is juist

- "eeuwwisseling" = het moment waarop een eeuw eindigt en de volgende begint, in dit geval waarschijnlijk 1 januari 2001

- "met een banvloek uit de synagoge gestoten": iemand is uit de synagoge (= joodse tempel) gegooid en mag niet meer terugkomen, waarschijnlijk omdat hij iets fout gedaan of gezegd heeft

- hetgeen hem met afgrijzen vervult: "iemand met afgrijzen vervullen" = walgelijk of afgrijselijk zijn in de ogen van die persoon

- "geoorloofd" - komt oorspronkelijk wel van een werkwoord, maar het werkwoord wordt niet meer gebruikt. "Geoorloofd" betekent gewoon "toegelaten".

- "een opvatting hebben" = een mening hebben
Dus nee, er moet niets achter komen. Je kan geen "opvattingen doen", die uitdrukking bestaat niet. Spinoza had dus al op jonge leeftijd, toen hij onderricht ontving in de Torah en Talmoed, een uitgesproken (= duidelijke, krachtige) mening over de Bijbel en filosofie.

De "als" moet je hier inderdaad als "wanneer" lezen.

- "wars van iets" = iets niet bevatten, niet naar iets streven
Dus "wars van roem en carrièrezucht" = zonder te streven naar roem of carrière te willen maken

- op prijs stellen: inderdaad

"In het geding zijn" betekent hier gewoon dat de theologische kwesties erbij betrokken zijn. Het betekent dat men het niet leuk vindt als iemand de traditionele opvattingen ter discussie stelt, en zeker niet als die traditionele opvattingen te maken hebben met theologische kwesties.

Als je nog verdere vragen hebt of er dingen niet duidelijk zijn, vraag je het maar.
Quetzal
Native speaker & global moderator

Postby Quetzal » August 11th, 2009, 5:27 pm

Nog een post gewoon om de foutjes uit je post te halen:

Amin wrote:Hoi,
Ik ben een leertekst aan het leren, maar het is echt moeilijk, sommige dingen kan ik moeilijk met google of Vandalen oplossen, daarom heb ik deze topic gestart om hulp over een of het ander enkele dingen te zoeken, indien mogelijk, van wie echt tijd en zin heeft, want dit is een beetje veel :)

Als er geen God of hiernamaals bestaat, is alles geoorloofd – zo stelde Fjodor Dostojevski (1821-1881).
:arrow: geoorloofd : wat is infinitief van dit werkwoord? Of hebben wij hier het te maken met een uitdrukking als iets ... , is alles geoorloofd?

Aan de orde zijn betekent hier : aan de buurt beurt komen, zo heb ik het begrepen, maar google helpt niet altijd, soms veroorzaakt hij meer verwarring !!
Wat eigenlijk moet wil zeggen dat er andere betekenissen bestaatn, afhankelijk van de context?

"Wij hebben hier te maken met..." of "Dit heeft te maken met...", maar geen combinatie van de twee. De andere correcties zijn duidelijk, denk ik...
Quetzal
Native speaker & global moderator

Postby Bieneke » August 11th, 2009, 6:09 pm

Inmiddels heeft Quetzal al gereageerd, maar ik had een paar uur geleden al een antwoord geschreven dat ik nog niet geplaatst had en dat antwoord plaats ik toch maar. Nu heb je dubbel zoveel informatie. :D

Amin wrote:Hoi,
Ik ben een leertekst aan het leren, maar het is echt moeilijk, sommige dingen kan ik moeilijk met google of Vandale oplossen, daarom heb ik deze topic gestart om hulp over een of het ander te zoeken, indien mogelijk, van wie echt tijd en zin heeft, want dit is een beetje veel :)

Is dit een uitdrukking die een bepaalde betekenis heeft?
".. en staat de vrijheid van denken en expressie hoog in het vaandel".
:arrow: Hoog in het vaandel staan = heel belangrijk worden gevonden.
Dus in deze context is vrijheid van denken en meningsuiting heel belangrijk geworden?

Ja. Dingen die hoog in het vaandel staan zijn meestal waarden. Je zegt bijvoorbeeld niet "Ik heb mijn moeder hoog in het vaandel staan". Zaken die hoog in het vaandel kunnen staan zijn bijvoorbeeld 'gelijke kansen', 'kwaliteit' en ''service' (bedrijven strooien graag met deze 'waarden') en 'transparante besluitvorming'.

Amin wrote:In de jaren tot de eeuwwisseling ?

Welk deel zorgt voor verwarring?

Amin wrote:Met een banvloek uit de synagoge gestoten ?

Die zin is wel verwarrend als je niet weet dat 'uit' en 'gestoten' bij elkaar horen. 'Uitstoten' betekent hier 'verstoten'. Als we het over een geloofsgemeenschap hebben, zeggen we ook wel 'in de ban doen' ("hij is in de ban gedaan").

Amin wrote:Hetgeen hij met afgrijzen vervult ?

Met afgrijzen vervuld worden = iets afgrijselijk/weerzinwekkend vinden

"Hetgeen hem met afgrijzen vervult." => "Hetgeen hij weerzinwekkend vindt."

Amin wrote:Als er geen God of hiernamaals bestaat, is alles geoorloofd – zo stelde Fjodor Dostojevski (1821-1881).

We gebruiken 'geoorloofd' alleen als bijvoeglijk naamwoord (adjectief). Het werkwoord 'oorloven' gebruiken we niet (maar wel 'veroorloven', wat 'permitteren' betekent).

Amin wrote:Baruch (alias Bento, alias Benedictus) de Spinoza heeft al op jeugdige leeftijd, als hij onderricht ontvangt in de Tora en de Talmoed, uitgesproken opvattingen over Bijbelinterpretatie en filosofie.

:arrow: Dat onderlijnde stukje tussen komma's heeft mij verward. Ik herlees deze zin zonder , .. , dan heb ik:
Baruch de Spinoza heeft al op jeugdige leeftijd uitgesproken opvattingen over Bijbelinterpretatie en filosofie.
:arrow: Is dat compleet of moet er nog een "gedaan" achter komen. Hij heeft uitgesproken opvattingen over .. gedaan ?

Nee, het is compleet. Een 'opvatting' is een 'mening' of een 'denkbeeld'. Je kunt wel een 'opvatting hebben', maar je kunt geen 'opvatting doen'.

Amin wrote: :arrow: Wat is de betekenis van die als? Nadat, wanneer, terwijl .. ?

Het betekent 'wanneer' of 'terwijl' (niet 'nadat').

Amin wrote: .. wars van roem en carrièrezucht ?

Ergens wars van zijn = ergens niet van houden

We gebruiken het alleen voor abstracte zaken, niet voor tastbare dingen. Je kunt bijvoorbeeld niet wars zijn van spinazie.

Amin wrote: Het ter discussie stellen van de traditionele opvattingen wordt niet op prijs gesteld, zeker niet als daarbij theologische kwesties in het geding zijn.

:arrow: Iets op prijs stellen betekent waarderen, en 'in het geding zijn'?
Vandale zegt het volgende:
ge·ding het; o -en 1 proces, rechtszaak: kort ~ proces, gevoerd in spoedeisende zaken 2 onderwerp vd bespreking: in het ~ zijn aan de orde

Dus :
Het ter discussie stellen van de traditionele opvattingen wordt niet op prijs gesteld, zeker niet als daarbij theologische kwesties aan de orde zijn ?
Aan de orde zijn betekent hier : aan de buurt komen, zo heb ik het begrepen, maar google helpt niet altijd, soms veroorzaakt hij meer verwarring !!
Wat eigenlijk moet zeggen dat er andere betekenissen bestaat, afhankelijk van de context?

'Aan de orde zijn' betekent 'onderwerp van de discussie/kwestie zijn'.

Iets dat 'in het geding is' --- o, ik zie juist dat Quetzal al heeft gereageerd. :D
Bieneke
Bieneke
Site Administrator

Country of residence: Netherlands
Mother tongue: Dutch (Netherlands)
Second language: English

Postby Amin » August 12th, 2009, 6:48 pm

Fantastisch, jullie hebben mij echt echt geholpen, ik kan nu goed verder met mijn leertekst. Hartelijk bedankt.

PS: meer informatie is altijd welkom, het probleem is "minder" :D
Amin
Waardevol lid

Return to Vocabulary