Als je al wat beter Nederlands kunt schrijven, dan is dit jouw hoekje. Een gevorderde kan bijvoorbeeld: 1. langere (complexe) zinnen maken, 2. werkwoorden in diverse tijden vervoegen en 3. over moeilijkere onderwerpen schrijven.
by Littlethy » April 6th, 2010, 12:52 pm
Hallo,
Wilt iemand mij helpen met het "blog" nakijken? Ik wil dagboek voor mijn dochter schrijven, en ook mijn Nederlands oefenen. Bedankt alvast !!!
Groetjes,
Thy
26 mar, 2010
Lieve Alysia,
Vandaag ben je al 6 maanden plus 1 dag oud. Tijd vliegt ! Bij deze tijd vorige jaar was je nog zo klein – een paar centimeter lang - in mama’s buik. Nu ben je een grote meid, zeg. Vanavond heeft papa jou gewogen voordat je in bad mocht, en je bent nu 7,30 kg. Volgende week ga je naar consultatiebureau met mama en oma om jouw gezondheid te laten controleren. Dan ga je gewogen en gemeten worden. Maar volgens mama ben je ongeveer 66cm lang nu.
Even over jouw heden uiterlijk. Jouw haar is nog zo weinig. Het is licht bruin. Je hebt een kale plek achter jouw hoofd. De haar in de midden van jouw hoofd staat op, die niet zo mooi eruit ziet, maar wel grappig, vindt mama. Het was eigenlijk een “foutje” van mama en papa. We wilden een klein stuk haar van jou om in de geboorteboek te plakken als een herinnering. We dachten dat je je haar snel zou verliezen voor nieuwe haar te komen, dus het zou niets uit maken waar we jouw haar gingen knippen. Hup, een stuk haar weg ! Maar jouw haar op dit plek heeft gewoon verder gegroeid, en staan op. Jouw neus is nog groot en vlak, die je van mama gekregen hebt. Je hebt mooie ogen, die ook “lachen” als je lacht. Volgens papa krijg je ook de O benen van mama, maar jouw tenen krijg je zeker van papa.
Je kan nu goed rollen, van jouw buik naar rug (toen 4 maanden oud), en terug van jouw rug naar buik (5,5 maanden). Je bent aan het leren om te zitten. Pakken kan je ook heel goed met beide handen. Je hebt ook eenkennigheid nu. Maar je bent zoet met Oma en Opa gebleven als mama op woensdag rijles moet nemen.
Je hebt al met vast voeding begonnen sinds ongeveer 4 maanden oud. Mango was jouw favoriete toen. Nu kan je vis, vlees en groeten goed eten, maar alles moet nog puree zijn. Je vindt papje echt lekker ! Papje vanilla !
Je hebt fles geweigerd alhoewel mama echt lang geprobeerd heeft. Twee dagen geleden heb je de fles geaccepteerd als mama jou melk-papje vanilla gegeven hebt. Mama was zo blij, maar gisteren wilde je het weer niet. Vandaag heb je een beetje maar van fles gedronken.
Je hebt nog niet doorgeslapen. Je wordt vaak s’nachts nog 2-3 keer wakker om bij mama extra te drinken. Recentelijk wordt je ook vroeg s’ochtend wakker. Soms is het nog geen 7 uur. Eerder sliep je normaal tot 8:30 of 9:00 uur. Je kan nog niet zelf in slaap te vallen. Je valt in slaap tijdens borstvoeding, of mama of papa moet jou even rondlopen. Maar er zijn een paar keer dat je zelf in slaap valt als mama jou in bed wakker legt. Een paar keer word je wakker, en val je weer zelf terug in slaap als mama bij jou komt, en jou hoeft niet uit te pakken. Mama hoopt dat je geleidelijk beter kan slapen, en mama kan wat langer slaapt. Hihi, mama klacht zo veel, heh Alysia?! Meisie, we zijn heel blij met jou. Je ben echt een schatje! Je lacht veel, en bent heel lief !
Mama gaat nu slapen. Je wordt straks wakker, denkt mama! Vanaf nu probeert mama een soort dagboek in het Nederlands voor jou te schrijven. Met dit mannier kan mama ook Nederlands oefenen. Eigenlijk hebt mama een “blog” voor jou, maar het is in Vietnamese. Mama kan makkelijk in Vietnamese schrijven, en geniet ervan. Maar mama is niet zeker dat je later Vietnamese goed kan lezen en schrijven. Mama is al heel blij als je Vietnamese kunt begrijpen en spreken.
Liefs en kusjes van mama.
-
Littlethy
- Waardevol lid
-
- Mother tongue: Vietnamese
Blog voor mijn kleintje - [Nederlands corrigeren]
Sponsor
Do not like ads? Register for free and view this forum without ads.
-
Sponsor
-
by wrn » April 7th, 2010, 4:51 pm
Wat aardig heb je geschreven  . Ik weet niet of dat all juist opschreven is, maar zeker lief! Groeten
Lachen is gezond!
-

wrn
- Superlid
-
- Country of residence: Netherlands
- Mother tongue: Xhosa
- Second language: Dutch (Netherlands)
by Quetzal » April 17th, 2010, 5:08 pm
Littlethy wrote:Hallo,
Wilt iemand mij helpen met het nakijken van mijn "blog" nakijken (of: "met deze/mijn blog na te kijken")? Ik wil een dagboek voor mijn dochter schrijven, en ook mijn Nederlands oefenen. Bedankt alvast !!!
Groetjes,
Thy
26 mar, 2010
Lieve Alysia,
Vandaag ben je al 6 maanden plus 1 dag oud. De tijd vliegt ! Bij Rond deze tijd vorige jaar was je nog zo klein – een paar centimeter lang - in mama’s buik. Nu ben je een grote meid, zeg. Vanavond heeft papa jou gewogen voordat je in bad mocht, en je bent nu 7,30 kg. Volgende week ga je naar het consultatiebureau met mama en oma om jouw gezondheid te laten controleren. Dan ga je gewogen en gemeten worden. Maar volgens mama ben je ongeveer 66cm lang nu.
Even over jouw heden uiterlijk op dit moment. Jouw haar is nog zo weinig dun (of: "Je hebt nog zo weinig haar"). Het is lichtbruin. Je hebt een kale plek achter op jouw hoofd. De Het haar in de het midden van jouw hoofd staat recht op, die dat ziet er niet zo mooi eruit ziet, maar wel grappig, vindt mama. Het was eigenlijk een “foutje” van mama en papa. We wilden een klein stuk haar van jou om in de het geboorteboek te plakken als een herinnering. We dachten dat je je haar snel zou verliezen voor en dat er nieuwe haar te zou komen, dus het zou niets uitmaken waar we jouw haar gingen knippen. Hup, een stuk haar weg ! Maar jouw haar op dit deze plek heeft is gewoon verder gegroeid, en staatn recht op. Jouw neus is nog groot en vlak, die heb je van mama gekregen hebt. Je hebt mooie ogen, die ook “lachen” als je lacht. Volgens papa krijg je ook de O-benen van mama, maar jouw tenen krijg je zeker van papa.
Je kan nu goed rollen, van jouw buik naar je rug (toen 4 maanden oud), en terug van jouw rug naar je buik (5,5 maanden). Je bent aan het leren om te zitten. Pakken kan je ook heel goed met beide handen. Je hebt ook eenkennigheid ? nu. Maar je bent zoet met bij Oma en Opa gebleven als mama op woensdag rijles moet nemen.
Je hebt bent al met vaste voeding begonnen sinds ongeveer 4 maanden oud. Mango was jouw favoriete toen. Nu kan je vis, vlees en groeten goed eten, maar alles moet nog puree zijn. Je vindt papje echt lekker ! Papje vanilla !
Je hebt de fles geweigerd alhoewel mama echt lang geprobeerd heeft. Twee dagen geleden heb je de fles geaccepteerd als mama jou melk-papje vanilla gegeven hebt heeft. Mama was zo blij, maar gisteren wilde je het weer niet. Vandaag heb je maar een beetje maar van de fles gedronken.
Je hebt nog niet doorgeslapen. Je wordt vaak s' 's nachts nog 2-3 keer wakker om bij mama extra te drinken. Recentelijk wordt je ook vroeg s’ 's ochtends wakker. Soms is het nog geen 7 uur. Eerder sliep je normaal tot 8:30 of 9:00 uur. Je kan nog niet zelf in slaap te vallen. Je valt in slaap tijdens de borstvoeding, of mama of papa moet jou even rondlopen. Maar er zijn een paar keer dat je zelf in slaap valt bent gevallen als toen mama jou wakker in bed wakker legdet. Een paar keer Soms word je wakker, en val je weer zelf terug in slaap als mama bij jou komt, en dan hoeft ze jou hoeft niet uit te pakken. Mama hoopt dat je geleidelijk beter kan slapen, en mama kan wat langer kan slaapt slapen. Hihi, mama klacht klaagt zo veel, heh Alysia?! Meisie, we zijn heel blij met jou. Je ben echt een schatje! Je lacht veel, en bent heel lief !
Mama gaat nu slapen. Je wordt straks wakker, denkt mama! Vanaf nu probeert mama een soort dagboek in het Nederlands voor jou te schrijven. Met dit mannier Op deze manier kan mama ook Nederlands oefenen. Eigenlijk hebt heeft mama een “blog” voor jou, maar het is in het Vietnameese. Mama kan makkelijk in het Vietnameese schrijven, en geniet ervan. Maar mama is niet zeker dat je later Vietnameese goed kan lezen en schrijven. Mama is al heel blij als je Vietnameese kunt begrijpen en spreken.
Liefs en kusjes van mama.
Hoi Thy, sorry voor de late verbetering! Maar wat een mooie tekst, ik ben zeker dat je dochter dit als ze groot is heel leuk zal vinden.  Omdat je al op zo'n hoog niveau schrijft, heb ik ook echt alles verbeterd, ook details en fouten die we zelf ook soms maken. Nog één ding dat ik niet in de tekst zelf verbeterd heb: je kan in de plaats van "jouw" ook "je" schrijven, als er geen speciale nadruk op ligt. Zeker als je het woord vaak herhaalt in een paragraaf, kan je beter de eerste keer "jouw" en daarna steeds "je" gebruiken. Nog wat uitleg bij mijn verbeteringen: - het adjectief dat je zocht in plaats van "heden" was "huidig" ("even over jouw huidige uiterlijk"), maar dat is nogal formeel, dat past niet in de tekst - "Je neus is nog groot en vlak, die heb je van mama gekregen" of "Je neus, die je van mama gekregen hebt, is nog groot en vlak" Verwarrend, ik weet het.  - "eenkennigheid": ik snap niet wat je bedoelt - "een paar keer", dan moet er een voltooid tegenwoordige tijd volgen, vind ik (en dus moet "als" ook "toen" worden), maar als je gewoon "soms" gebruikt, kan het wel in de tegenwoordige tijd - "Vietnamees" heeft een lidwoord nodig als er een voorzetsel voor staat, bv. "in het Vietnamees", anders niet Ik vind dit dagboek een prachtig idee, en zo sla je inderdaad twee vliegen in één klap! Doe zo verder!
-

Quetzal
- Native speaker & global moderator
-
- Country of residence: Belgium
- Mother tongue: Dutch (Flanders)
-
by Joke » April 17th, 2010, 6:06 pm
Quetzal wrote:- "eenkennigheid": ik snap niet wat je bedoelt
Eenkennigheid is een eigenschap van kleine kinderen die mensen beginnen te herkennen. In het begin ziet een baby geen verschil tussen de ene persoon of de andere en zal hij dus tegen iedereen lachen en van iedereen troost accepteren. Maar op een gegeven moment (vanaf een maand of acht) begint een kind verschil te zien tussen mama en papa en de rest van de wereld. Op dat moment wil hij vaak alleen nog aandacht van zijn ouders en zal blijven huilen als iemand anders hem probeert te troosten. We gebruiken meestal niet het woord eenkennigheid, maar zeggen "het kind is eenkennig". In Littlethy's tekst dus: Je bent ook eenkennig. Joke
-

Joke
- Native speaker & global moderator
-
- Mother tongue: Dutch (Netherlands)
- Second language: English
-
by Littlethy » April 17th, 2010, 8:24 pm
Hallo, Bedankt voor jouw correctie en uitlegging, Quetzal ! Ik ben blij dat ik veel ervan heb geleerd. Dankzij jouw compliment voel ik ook wat meer zelfvertrouwen in het schrijven in het Nederlands. Bedankt voor jouw hulp met het woord "eenkennigheid", Joke !!! Ik ga proberen meer te schrijven als ik tijd heb Alysia is zo actief nu, en ik ben vaak uitgeput Groetjes, Thy
-
Littlethy
- Waardevol lid
-
by Littlethy » May 22nd, 2010, 9:32 pm
Hallo hallo,
Hier is mijn tweede "blog entry" in het Nederlands. Wil iemand het corrigeren voor mij? Alvast bedankt !!!
Thy
20 mei, 2010 Lieve Alysia, Nog 5 dagen ben je 8 maanden oud. Je hebt in je zevende maand heel veel ontwikkelingen gehad. Je kan nu al zelf zitten. Stevig en lang! En vandaag kan je al een kleine stuk naar voren kruipen. Mama heeft eigenlijk toevallig "ontdekt" dat jij dat kan. Je was op jouw buikie aan het liggen, terwijl mama op een kleine afstand van jou is gaan staan. Mama beweegde haar tenen, wat je vaak leuk vond. Het was ook zo deze keer. Je wilde mama's tenen pakken; daarom heb je geprobeerd naar voren te kruippen. Het is je gelukt. Een heel kleine stuk maar! Mama is echter blij en trots op jou! Het is ook zo grappig en lief jouw kont omhoogd te zien. In deze maand heb je ook geleerd om met papa te zwaaien. Je kan ook "papa" zeggen. Het is echt leuk, hoewel je dat woordje niet echt met bewust kan uitpraten. Wat's meer? Je geeft mama vaak kusjes. Soms zijn ze echt nat, maar ze zijn zo zoet. Je hebt al een paar dagen kleine stukkie geleerd te eten. Mama is begonnen iets voor jou elke diner te koken. Je diner duurt echt lang nu. Eerder toen je puree had gegeten, duurde dit maaltijd alleen ongeveer 10 minuten. Op dit moment duurt het ongeveer een uur. Je moet nog veel meer eraan wennen. Je kan al goed brood eten en geniet van het hebben boterham voor lunch. Het "grote ding" in dit maand is dat je al met borstvoeding gestopt bent. Mama heeft jou voor meer dan 3 maanden geleerd om van fles te drinken. Mama heeft bijna opgegeven. Eindelijk acceepteerde jij de fles, maar daarna weer weigerde je het, en vervolgens accepteerde je het maar alleen voor overdag. S' nachts wilde je nog bij mama drinken. Als je de fles zag, begon jij al te huilen. Een nacht heeft mama jou iets gegeven om mee te slepen, and dan heeft je mama gelaten om de fles in je mondje te stoppen. De volgende nacht accepteerde jij gewoon de fles. Nu drinkt jij goed van fles, hoewel jij niet zo veel melk in een keer kan drinken. De eerste week toen jij van fles dronk, sliep jij zo goed. Maar daarna ben jij weer vaak wakker geworden... Misschien heb jij last van de komende tandjes? Jouw tandvlees wordt "witter" nu. Maar soms ziet mama dat jij gewoon wil spelen. Jij ben zo actief. Jij wil altijd alles aanraken, en "proeven"... Mama is niet zo blij dan als je ook 's nachts wil spelen. Mama heeft echt slaap nodig. Maar als mama naar jou komt, kan mam niet helpen om een kusje aan jou te geven!!!
Je ben wat meer dan 8kg, en ongeveer 67cm lang nu. Je ziet meer als een meisie eruit. Knappe meisie !!! Papa en mama kunnen niet stoppen om meer kleding voor jou te kopen. Hopelijk dat het weer mooi blijft, en jij veel lieve jurken kan aantrekken. In 2 weken gaan we op vakantie voor 4 dagen. Mama stelt zich voor om jou te zien in een roze zwempak in de zwembad, of in een leuke jurkje midden het natuur... Opa en Oma gaan met ons mee. Het is ook als een cadeau voor Oma voor haar verjaardag. Mama verheugt naar dit reisje, die het eerste is voor onze kleine familie!
Liefs en Kussjes!!!
Mama
-
Littlethy
- Waardevol lid
-
by andreengels » May 23rd, 2010, 4:47 pm
Littlethy wrote:Hallo hallo,
Hier is mijn tweede "blog entry" in het Nederlands. Wil iemand het corrigeren voor mij? Alvast bedankt !!!
Thy
20 mei, 2010 Lieve Alysia, Nog 5 dagen ben je en je bent 8 maanden oud. Je hebt in je zevende achtste maand heel veel ontwikkelingen gehad. Je kan nu al zelf zitten. Stevig en lang! En vandaag kan (kon) je al een kleine stukje naar voren kruipen. Mama heeft eigenlijk toevallig "ontdekt" dat jij dat kan. Je was op jouw buikie aan het liggen, terwijl mama op een kleine afstand van jou is gaan staan. Mama beweegde bewoog haar tenen, wat je vaak leuk vond. Het was ook zo deze keer. Je wilde mama's tenen pakken; daarom heb je geprobeerd naar voren te kruippen. Het is je gelukt. Een heel kleine stukje maar! Mama is echter (Maar mama is) blij en trots op jou! Het is ook zo grappig en lief jouw kont omhoogd te zien. In deze maand heb je ook geleerd om met papa te zwaaien. Je kan ook "papa" zeggen. Het is echt leuk, hoewel je dat woordje niet echt met bewust kan uitpraten uitspreken. Wat's meer? Wat is er verder? Je geeft mama vaak kusjes. Soms zijn ze echt nat, maar ze zijn zo zoet lief. Je hebt al een paar dagen geleerd kleine stukjes geleerd te eten. Mama is begonnen elk diner iets voor jou elke diner te koken. Je diner duurt echt lang nu. Eerder toen je puree had gegeten at, duurde dit deze maaltijd alleen maar ongeveer 10 minuten. Op dit moment duurt het ongeveer een uur. Je moet er nog veel meer eraan wennen. Je kan al goed brood eten en geniet van het hebben boterham voor lunch. Het "grote ding" in dit maand is dat je al met borstvoeding gestopt bent. Mama heeft jou voor meer dan 3 maanden geleden geleerd om van fles te drinken. Mama heeft had het bijna opgegeven. Eindelijk acceepteerde jij de fles, maar daarna weer weigerde je het, en vervolgens accepteerde je het maar alleen voor overdag. 's Nachts wilde je nog bij mama drinken. Als je de fles zag, begon jij (je) al te huilen. Op een nacht heeft mama jou iets gegeven om mee te slapen, en toen heeft je mama gelaten om de fles in je mondje te stoppen gestopt. De volgende nacht accepteerde jij gewoon de fles. Nu drinkt jij goed van uit de fles, hoewel jij niet zo veel melk in een keer kan drinken. De eerste week toen jij van fles dronk, sliep jij zo goed. Maar daarna ben jij weer vaak wakker geworden... Misschien heb jij last van de komende tandjes? Jouw tandvlees wordt "witter" nu. Maar soms ziet mama dat jij gewoon wil spelen. Jij ben zo actief. Jij wil altijd alles aanraken, en "proeven"... Mama is niet zo blij dan als je ook 's nachts wil spelen. Mama heeft echt slaap nodig. Maar als mama naar jou komt, kan mam (mama) (het) niet helpen om een kusje aan jou te geven!!!
Je bent wat meer dan 8 kg, en ongeveer 67 cm lang nu. Je ziet er meer als een meisje eruit. Een knappe meisje !!! Papa en mama kunnen niet stoppen (om) meer kleding voor jou te kopen. Hopelijk dat het weer mooi blijft, en jij veel lieve jurken kan aantrekken. In Over 2 weken gaan we op vakantie voor 4 dagen (voor 4 dagen op vakantie). Mama stelt het zich voor om jou te zien in een roze zwempak in de het zwembad, of in een leuke jurkje middenin het de natuur... Opa en Oma gaan met ons mee. Het is ook als een cadeau voor Oma voor haar verjaardag. Mama verheugt zich naar op dit reisje, die dat het eerste is voor onze kleine familie!
Liefs en Kussjes!!!
Mama
-
andreengels
- Moedertaalspreker (native speaker)
-
by Littlethy » May 23rd, 2010, 8:10 pm
Hartelijk bedankt voor je hulp, Andreengels ! Ik heb meer "dingen" geleerd van de door jou gecorrigeerde versie.
Groetjes,
Thy
-
Littlethy
- Waardevol lid
-
by Littlethy » June 1st, 2010, 10:16 am
Hallo,
Ik heb weer nog een blog entry geschreven. Ik wil graag leren van mijn fouten. Wil iemand me helpen?!
Alvast bedankt !!!
Groetjes,
Thy
31 mei, 2010 Lieve Alysia, Ik ga wat over mijn zwangerschap en de geboorte van jou schrijven... Misschien (heel veel) later kan je je voorstellen hoe je in mama en papa's leven gekomen bent. Toen ik papa vertelde dat ik (weer) zwanger was, was papa alleen verbaasd want ik was deze keer snel zwanger geraakt. Maar hij was niet echt opgewonden. Eigenlijk durfden we niet blij te zijn omdat ik binnen twee jaar al drie keer miskraam gehad had. Vooraf waren we zo blij en hadden we zo veel hoop elke keer ik zwanger werd, maar dan waren we zo teleurgesteld en verdrietig als het niet goed ging. Het was net als onze gevoelens op een rollercoaster gezet waren. We hebben na 3 miskraam besloten om een onderzoek te vragen. Het onderzoek duurde 6 maanden. Het was echt een spannend tijd. Eidenlijk is niks abnormaals gevonden. De dockter raadplegde me de medicine Askau in te nemen als ik weer zwanger zou worden. Hij zei dat hij niet zeker was of deze medicine me zou helpen, maar het andere vrouwen geholpen heeft om hun "baby´s" te houden. Gelukkig heeft het me ook geholpen! In de eerste 12 weken heb ik veel echo's in de ziekenhuis gehad om alles te controleren. De dokter kon al vroeg je hartslag gezien. Daarna mocht ik gewoon naar de verloskundige in de buurt. Maar op de 20 week echo´s bleek het uit dat `je` te klein was. Daarom heb ik weer meer echo´s in de ziekenhuis gehad, en mijn uitgerekende datum is veranderd van 12 naar 23 sept. Behalve dat ging het goed met mij tijdens zwangerschap. Mijn bedrijf wilde mijn contract niet verlengen. (De reden die ze me gegeven hebeen was de crisis, maar ze hebben mijn positie door iemand anders vervangen kort nadat ik met werk stopte.) Ik was echt moe op werk, maar misschien gedeeltelijk want ik minder motivatie voor werk had. Daarom mocht ik eerder stoppen met werk dan de officiele datum in de contract... De eerste maanden heb ik echt genoten van de buikie. Ik voelde me echt vrouwelijk. Maar in de laaste maanden voelde ik echt zwaar. We zijn niet echt zeker over de seconde uitgerekende datum, dus hebben we al 2 weken voor de eerste uitgerekend datum op jou gewacht. De tijd ging zo langzaam. Alles waren klaar voor je komst !!! Je kamer was al lang klaar sinds je iets meer dan 20 weken oud nog in mama´s buik was. De tweede uitgerekende datum ging ook voorbij. In principe moesten we nog 2 weken wachten na deze uitgerekende datum. Maar we hebben gevraagd om maar nog 1 week te wachten want stel dat dit datum niet zou kloppen... Vroeg s´ochtends 25 sept was ik nog in slaap. Papa is al naar school in Utrecht gegaan (4 dagen werken, 1 dag naar school gaan)... Ik voelde een beetje pijn, maar ik dacht het gewoon buikpijn was. Maar dan heb ik gemerkt dat de pijn kwam en wegging, en weer kwam... Oh, het was de pijn voor bevalling, waar ik over gelezen heb. Ik heb Oma gebeld om erover te vragen. Ongeveer twee uur late kwam de verloskundige om me te checken, maar er was toen nog geen ontsluiting. Ik wilde papa niet bellen want hij op die dag een exam had. We wachtten na 12:00 om hem te informeren. Hij kwam snel thuis voordat de verloskundige mij voor de tweede keer onderzoekte. Er was nog geen ontsluiting, maar ze zag dat er een lek van vruchtwater was, die groen bleek. Dat betekent dat je in de vruchtwater gepoept hebt. Daarom moesten we gelijk naar ziekenhuis. Het was ongeveer 17:00 uur... Ik heb alle machines gehad op mijn buikie om de weeen en je hartslag onder controle te hebben. Ik heb ook infuus gehad voor meer weeen te krijgen. We dachten dat het nog lang zou duren, en dat ik volgende dag je zou baren. Dus Opa en Oma gingen naar huis. Intussen van een weeen heb ik naar papa gekeken om iets te zeggen, en plotseling kwamen 3-4 dokters of verpleegsters binnen. Ze hebben een alarmsignaal ontvangen dat je hartslag naar beneden ging. Gelijk werd een keizersnee besloten. Ik werd naar de operatieskamer gebracht. Er waren zo veel mensen om me heen. Eigenlijk was ik zo paniek dat ik niet echt wist wat is gebeurd. Ik heb een ruggenprik gekregen, en toen werd je er snel uit gehaald. Je hebt zo zacht gehuild. Ik dacht: ``Wat lief! `` , maar ik wist het niet dat je toen erg zwak was. Een dokter heeft jou omhoog gehouden voor papa en me te zien, maar ik kon je gezicht nauwelijks zien. Papa zei tegen mij dat je op mij lijkte. Papa ging met de dokter en jou naar de Kinderafdeling. Ik lag daar nog voor de hechting, en dan werd ik naar een recoveryroom gebracht. Ik heb naar jou gevraagd, maar de verpleegkundige zei dat er nog geen nieuws was, en dat ik moest wachten. Ik was uitgeput en in slaap gevallen. Toen kwam papa. Hij zei dat je erg slap was, en in het begin geen reactie had. Maar gelukkig heb je het gehaald. Ik mocht op bed naar jou te gaan. Je moest nog adem halen met de hulp van een machine, en in dat speciale afdeling blijven. Oma en Opa kwamen gelijk terug naar het ziekenhuis toen papa hun belde. Vanwege de keizersnee heb ik niet gelijk melk gehad. Dus je moest van fles gedronken. Ik kwam naar jou op een rolstoel. Ik heb geleerd jou een fles te geven terwijl papa heeft geleerd om je eerste luier te verschonen. Je hebt het goed gedaan, en de volgende middag mocht je bij me blijven...
Na 4 dagen mochten we naar huis, een huis voor drie !!!
Liefs, Mama
-
Littlethy
- Waardevol lid
-
by andreengels » June 8th, 2010, 2:55 pm
Littlethy wrote:Lieve Alysia, Ik ga wat over mijn zwangerschap en de jouw geboorte van jou schrijven... Misschien (heel veel) later kan je je (heel veel) later (andere mogelijkheid: (Heel veel) later kan je je misschien...) voorstellen hoe je in mama en papa's leven gekomen bent. Toen ik papa vertelde dat ik (weer) zwanger was, was papa alleen verbaasd, want ik was deze keer snel zwanger geraakt, maar hij was niet echt opgewonden. Eigenlijk durfden we niet blij te zijn omdat ik binnen twee jaar al drie keer een miskraam gehad had. Vooraf waren we zo blij en hadden we zo veel hoop elke keer als ik zwanger werd, maar dan waren we zo teleurgesteld en verdrietig als het niet goed ging. Het was alsof onze gevoelens op een achtbaan gezet waren. We hadden na 3 miskramen besloten om een onderzoek te vragen. Het onderzoek duurde 6 maanden. Het was echt een spannende tijd. Uiteindelijk is er niks abnormaals gevonden. De dokter raadplegde raadde me aan het medicijn Askau in te nemen als ik weer zwanger zou worden. Hij zei dat hij niet zeker was of dit medicijn me zou helpen, maar dat het andere vrouwen geholpen heeft om hun "baby´s" te houden. Gelukkig heeft het mij ook geholpen! In de eerste 12 weken heb ik veel echo's in het ziekenhuis gehad om alles te controleren. De dokter kon al vroeg je hartslag gezien. Daarna mocht ik gewoon naar de verloskundige in de buurt. Maar op uit de twintigwekenecho´s bleek (het) uit dat `je` te klein was. Daarom heb ik weer meer echo´s in de ziekenhuis gehad, en mijn uitgerekende datum is veranderd van 12 naar 23 sept(ember). Behalve dat (Op dat na) ging het goed met mij tijdens mijn (or: de) zwangerschap. Mijn bedrijf wilde mijn contract niet verlengen. (De reden die ze me gegeven hebben [color=#0080000](gaven)[/color] was de crisis, maar ze hebben mijn positie door iemand anders vervangen kort nadat ik met werken stopte.) Ik was echt moe op het werk, maar misschien gedeeltelijk (deels) want omdat ik minder motivatie voor het werk had. Daarom mocht ik eerder stoppen met werk dan de officiële datum in het contract... De eerste maanden heb ik echt genoten van het buikje. Ik voelde me echt vrouwelijk. Maar in de laaste maanden voelde ik me echt zwaar. We waren niet echt zeker over de tweede uitgerekende datum, dus hebben we al 2 weken voor de eerste uitgerekende datum op jou gewacht. De tijd ging zo langzaam. Alles was klaar voor je komst !!! Je kamer was al lang klaar, sinds je iets meer dan 20 weken oud nog in mama´s buik was. De tweede uitgerekende datum ging ook voorbij. In principe moesten we nog 2 weken wachten na deze uitgerekende datum. Maar we hebben gevraagd om maar nog 1 week te wachten want stel dat die datum niet zou kloppen...
Vroeg s´ochtends 's Ochtends vroeg op 25 sept(ember) was ik nog in slaap (sliep ik nog). Papa was al naar school in Utrecht gegaan (4 dagen werken, 1 dag naar school gaan)... Ik voelde een beetje pijn, maar ik dacht het gewoon buikpijn was. Maar dan (toen) heb ik gemerkt dat de pijn kwam en wegging, en weer kwam... Oh, het was de pijn voor bevalling, waar ik over gelezen heb. Ik heb Oma gebeld om erover te vragen. Ongeveer twee uur later kwam de verloskundige om me te checken, maar er was toen nog geen ontsluiting. Ik wilde papa niet bellen want omdat hij op die dag een examen had.(or: ...want hij had op die dag een examen) We wachtten tot na 12:00 om hem te informeren. Hij kwam snel thuis voordat de verloskundige mij voor de tweede keer onderzocht. Er was nog geen ontsluiting, maar ze zag dat er een lek van vruchtwater was, die groen bleek. Dat betekent dat je in het vruchtwater gepoept hebt. Daarom moesten we gelijk naar het ziekenhuis. Het was ongeveer 17:00 uur... Ik heb alle machines gehad op mijn buikje om de weeën en je hartslag onder controle te hebben (houden). Ik heb ook een infuus gehad om meer weeën te krijgen. We dachten dat het nog lang zou duren, en dat ik je de volgende dag je zou baren. Dus Opa en Oma (opa en oma) gingen (terug)naar huis. Intussen van een weeen Tussen de weeën door heb keek ik naar papa gekeken om iets te zeggen, en plotseling kwamen 3-4 dokters of verpleegsters binnen. Ze hadden een alarmsignaal ontvangen dat je hartslag naar beneden ging. Gelijk werd tot een keizersnee besloten. Ik werd naar de operatieskamer gebracht. Er waren zoveel mensen om me heen. Eigenlijk was ik zo paniek dat ik niet echt wist wat er gebeurde.(or: ...niet echt weet wat er is gebeurd) Ik heb een ruggenprik gekregen, en toen werd je er snel uit gehaald. Je hebt zo zacht gehuild (Je huilde zo zacht). Ik dacht: ``Wat lief! `` , maar ik wist het niet dat je toen erg zwak was. Een dokter heeft jou omhoog gehouden hield je omhoog voor papa en mij om je te zien (zodat papa en ik je konden zien), maar ik kon je gezicht nauwelijks zien. Papa zei tegen mij dat je op mij lijkte leek. Papa ging met de dokter en jou naar de Kinderafdeling. Ik lag daar nog voor de hechting, en daarna werd ik naar een recoveryroom gebracht. Ik heb naar jou gevraagd, maar de verpleegkundige zei dat er nog geen nieuws was, en dat ik moest wachten. Ik was uitgeput en in slaap gevallen ik viel in slaap. Toen kwam papa. Hij zei dat je erg slap was, en in het begin geen reactie had. Maar gelukkig heb je het gehaald. Ik mocht op bed naar jou toegaan. Je moest nog adem halen met behulp van een machine, en in die (een) speciale afdeling blijven. Oma en Opa (opa) kwamen gelijk terug naar het ziekenhuis toen papa hun belde. Vanwege de keizersnee heb ik niet gelijk melk gehad (...had ik niet gelijk melk). Dus je moest van (uit) de fles drinken. Ik kwam naar jou in een rolstoel. Ik heb geleerd jou een fles te geven terwijl papa heeft geleerd (leerde) om je eerste luier te verschonen. Je hebt het goed gedaan, en de volgende middag mocht je bij me blijven...
Na 4 dagen mochten we naar huis, een huis voor drie !!!
Some remarks: *"Het was alsof onze gevoelens op een achtbaan gezet waren" - I followed your text here, but it's not very idiomatical. Better would be: "Het was alsof we op een achtbaan van gevoelens reden." *"Gelukkig heeft het mij ook geholpen!" - In many cases "me" and "mij" are interchangeable, here however "mij" feels like the only correct form: the word has the emphasis in the sentence, and "me" is the unemphasized form. *"twintigwekenecho's" - This would be one where native Dutch people also don't really know whether to put it all together into one word, use dashes or use spaces. I think it's this way according to the current spelling, "twintig-wekenecho's" in the one of only five years ago. *"buikje" - "buikie" as you wrote would be okay in spoken Dutch, but not in even very informal written Dutch *"Tussen de weeën door" - I'm not sure what you mean here, it could be either this or "Tijdens een wee" *"...en in het begin geen reactie had" - again I'm not fully sure what you mean here, perhaps "...en in het begin nergens op reageerde"?
-
andreengels
- Moedertaalspreker (native speaker)
-
by Littlethy » June 16th, 2010, 7:50 pm
Hartelijk bedankt voor je hulp, Andreengels !!! En sorry voor mijn late reactie. Ik ben op vakantie geweest. Littlethy wrote:*"Tussen de weeën door" - I'm not sure what you mean here, it could be either this or "Tijdens een wee" *"...en in het begin geen reactie had" - again I'm not fully sure what you mean here, perhaps "...en in het begin nergens op reageerde"?
Ik ga "Tussen de weeën door" kiezen. "Tussen de weeën door" had ik geen pijn, en ik wilde iets met mijn man spreken. Alysia was zo zwak. In het begin reageerde ze niet op de dokter's test. Dus ik kies voor je suggestie "...en in het begin nergens op reageerde". Nogmaals bedankt !!! Groetjes, Thy
-
Littlethy
- Waardevol lid
-
Return to Hoekje voor gevorderden